באילו מקרים בית המשפט יבצע חלוקה לא שוויונית של הרכוש המשותף בעת גירושין?

באילו מקרים בית המשפט יבצע חלוקה לא שוויונית של הרכוש המשותף בעת גירושין?

כאשר בני זוג מחליטים להתגרש נדרשים הם לבצע חלוקת רכוש שצברו במהלך החיים המשותפים. 

על פי חוק יחסי ממון, הכלל הוא כי החלוקה מתבצעת באופן שוויוני ובחלקים שווים. 

יחד עם זאת, החוק מאפשר במקרים מיוחדים לבצע חלוקה לא שוויונית כאשר הנסיבות מצדיקות זאת.

שתי סיבות עיקריות שבגינן בתי המשפט נוטים לבצע חלוקה לא שוויונית הינן במקרים של אלימות או במקרים של פערים משמעותיים בכושר ההשתכרות של הצדדים המצדיקים איזון וצדק חלוקתי. 

באחד המקרים שהגיעו לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, טענה האישה לחלוקה לא שוויונית של שתי דירות שהיו בבעלות בני הזוג בשל אלימות שספגה לאורך השנים ובשל פערים בכושר ההשתכרות. 

בית המשפט קיבל את גרסתה של האישה כי חיה לצד האיש חיים רווי אלימות, כוחניות ורודנות עד כדי שהאישה ניסתה לשים קץ לחייה. 

בימ"ש התבסס על פסיקת בית המשפט העליון הקובעת כי אלימות מתמשכת מהווה נסיבה מיוחדת המצדיקה שאיזון נכסי בני הזוג לא יהיו בחלקים זהים היות והיא עלולה להשליך על מצבו הכלכלי של קורבן האלימות כפי שקרה באותו מקרה. 

האישה טענה בנוסף, כי בין בני הזוג קיימים פערי השתכרות גבוהים מאד כאשר לצד ההכנסות המוצהרות של האיש בית המשפט השתכנע כי לאיש הכנסות נוספות במזומן, ללא תלוש. 

כמו כן, אחת הדירות שרכשו בני הזוג נרכשה מכספי הפיצויים שקיבלה האישה בשל נזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים אשר על פי חוק יחסי ממון כספים אלו אינם מהווים רכוש משותף. 

מנגד, כאשר האיש נפגע בתאונת העבודה נטל הוא את כספי הפיצויים לעצמו כך שבית המשפט סבר כי אין זה הוגן כי כספי הפיצויים של האישה יתחלקו באופן שווה בעוד הפיצויים של האיש ישמשו רק אותו. 

לאור כל זאת, בית המשפט ראה לנכון לבצע חלוקה שונה של נכסי בני הזוג שלא בחלקים שווים ביניהם והורה כי האישה זכאית למלוא כספי התמורה שתתקבל ממכירת אותה דירה. 

סוגיית חלוקת הרכוש בעת גירושין הינה סוגייה מורכבת וסבוכה המצדיקה בחינה מעמיקה של ההתנהלות הרכושית והזוגית בין בני הזוג. 

ישנם מקרים רבים הנדונים בפסיקה אשר מצדיקים חלוקה שונה של נכסי בני הזוג על מנת ליצור איזון ושוויון צודק בנסיבות שונות. 

אנו ממליצות להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום דיני המשפחה אשר יבחן את מכלול הנסיבות ויעמוד על חלוקת הרכוש המתאימה והראויה בנסיבות אותו מקרה.

שיתוף:

פוסטים נוספים

יצירת קשר

נגישות

הרשמו לניוזלטר של אירית רייכמן ושות' - משרד עורכי דין

רוצים להתעדכן בפסקי דין חדשים ופרשנויות בתחום דיני המשפחה והגירושין? הירשמו לניוזלטר שלנו ותקבלו את כל החדשות ישירות למייל.